Elesa+Ganter Polska ponownie sponsorem WUT RACING

Firma Elesa+Ganter Polska po raz kolejny podjęła się sponsorowania zespołu z Politechniki Warszawskiej WUT Racing (Rys.1), który startuje w „Formula SAE”. Jako lider w branży standardowych komponentów do maszyn, bardzo często wspieramy ambitne przedsięwzięcia. W projekcie WUT Racing braliśmy już udział podczas jego inauguracji 4 lata temu, decyzja o odnowieniu współpracy była rzeczą naturalną. Ponad 500 szt. produktów firmy Elesa+Ganter zostało wykorzystanych w trzech bardzo ważnych obszarach, a mianowicie: w układzie kierowniczym, zawieszeniu oraz pracach okołoprojektowych (oprzyrządowanie itp.).

zespol_WUT_Racing

Rys. 1. Zespół WUT RACING na sezon 2015

WUT (Warsaw University of Technology) Racing to zespół kilkunastu Studentów pasjonatów Politechniki Warszawskiej, których łączy wspólna pasja – motorsport.

Formula SAE (Society of Automotive Engineers) jest serią zawodów, organizowanych przez prestiżowe stowarzyszenie inżynierów z całego świata. Główną konkurencją jest rywalizacja na torze bolidem wyścigowym w stylu Formuły 1. Konkurs ten jest największym i najbardziej profesjonalnym wydarzeniem dla wyższych uczelni technicznych w kategorii motorsportu w Europie. Jego ideą jest ukierunkowywanie i pomoc w budowaniu przyszłości utalentowanych jednostek i to nie tylko pod kątem technicznych (projektowanie i wykonanie bolidu), ale również w dziedzinach zarządzania, marketingu i umiejętnościach interpersonalnych.

Do serii konkursów w ramach Formula SAE wchodzi 7 zawodów odbywających się na torach wyścigowych obu Ameryk, Azji, Australii oraz Europy. Każde zawody Formuła SAE składają się z dwóch etapów, podczas których sprawdzane jest zarówno profesjonalne podejście do projektowania, jak i rzeczywiste osiągi bolidu na torze wyścigowym. Pierwszy etap zawiera konkurencje statyczne („The static events”) polegające m.in. na wystąpieniach przed komisją konkursową i przedstawieniu prezentacji o charakterze biznesowym. Część drugą tworzą konkurencje dynamiczne („The dynamic events”), odbywające się już na torze wyścigowym. W obu etapach można zdobyć maksymalnie 1000 punktów (Rys. 2).

podzial-punktow

Rys. 2. Podział punktów w Formuła SAE

W części statycznej testów zadaniem zespołu jest wykazanie, że prezentowany samochód zbudowano jak najlepiej – nie liczy się tutaj szybkość samochodu, a raczej sam projekt oraz koszty jego budowy. Na sumę punktów przyznawanych w tej części zawodów składają się następujące konkurencje:

  • Prezentacja Techniczna (150 punktów).
  • Analiza kosztów (100 punktów).
  • Prezentacja biznesowa (75 punktów).

pit-stop

W części dynamicznej decydują zarówno zdolności kierowcy, jak i maksymalne osiągi auta. Mimo, że w tej części konkursowej liczy się przede wszystkim prędkość, jaką jest w stanie osiągnąć bolid, w ostatnim czasie coraz większą rolę zaczynają odgrywać także inne czynniki. Należą do nich wydajność samochodu, czy jego wpływ na środowisko. Na sumę punktów przyznawanych w tej części zawodów składają się następujące konkurencje:

  • Przyspieszenie (75 punktów)
  • Test przyczepności bocznej (50 punktów)
  • Czasówka (150 punktów)
  • Wyścig (300 punktów)
  • Zużycie paliwa (100 punktów)

WUT RACING_Shot1

Specyfikacja techniczna całkowicie nowej konstrukcji:

  • Rama – wykonana z rur stalowych o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych.
  • Silnik – Kawasaki ZX-6R (2008 rok), czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy.
    Pojemność 599 ccm3, stopień sprężania 13, 3:1, moc ok. 80KM, zasilanie – wtrysk paliwa.
  • Układ dolotowy – custom WUT Racing, drukowany 3D
  • Przeniesienie napędu – napęd na koła tylne łańcuchem, samoblokujący mechanizm różnicowy typu Torsen
  • Zawieszenie – wielowahaczowe, półzależne, system Push – Rod, w pełni regulowane amortyzatory (napięcie wstępne sprężyn, tłumienie, kompresja).
  • Hamulce – tarczowe, przód zaciski czterotłoczkowe, tył dwutłoczkowe, regulowany rozkład siły hamowania pomiędzy osie.
  • Koła – felgi aluminiowe OZ 13″, opony Hoosier.
  • Aerodynamika – regulowany dyfuzor, przedni i tylni płat starannie dopracowany pod kątem uzyskania największej siły docisku i najmniejszych oporów, zbadany wpływ interferencji karoserii bolidu, optymalizacja dokonana za pomocą pakietu ANSYS. Tensometryczny pomiar sił aerodynamicznych w trakcie jazdy.

Link do fanpage zespołu WUT Racing:

www.facebook.com/WUTRacing

Autor: Eligiusz Glass

Redakcja: Elesa+Ganter Polska

Informacje o pełnej ofercie produktowej znajdują się w katalogu:

Katalog podstawowy 038 (wersja polskojęzyczna)

lub na stronie: www.elesa-ganter.pl

Jeśli nie posiadasz katalogu – zamów!

Kontakt:

Centrala: +48 22 737 70 47

Pomoc techniczna: +48 609 914 500 (Eligiusz Glass)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *