VDN.FP+I+ST – koła ręczne bezpieczne

Koła ręczne bezpieczne – seria VDN.FP+I+ST

W ramach unifikacji modeli kół ręcznych pełnych Elesa+Ganter wprowadziła nową serię o oznaczeniu VDN. Gama dostępnych modeli poszerza się o nowy typ: VDN.FP+I+ST (rys. 1) – koło z wbudowanym sprzęgłem.

Koło ręczne pełne bezpieczne VDN.FP+I+ST

koła ręczne bezpieczne
Rys. 1. Koło ręczne pełne bezpieczne VDN.FP+I+ST

Jak wszystkie koła z tej serii, zostało ono wykonane ze specjalnego duroplastu – spełniającego wytyczne rozporządzenia REACH, tj. nie zawierającego w swym składzie niebezpiecznych związków chemicznych. Ponadto konstrukcja koła uwzględnia zwiększenie grubości w miejscu, w którym mocowana jest rękojeść, a specjalnie wyprofilowany wieniec z wypustami od spodu, umożliwia pewne chwytanie i dokonywanie regulacji.

Koło wyposażone jest w obrotową rękojeść ułatwiającą napędzanie, a co najważniejsze w zestaw sprzęgłowy (rys. 2), który czyni je tzw. kołem bezpiecznym. Co to oznacza? Koło w pozycji spoczynkowej może obracać się swobodnie na zamontowanej osi, nie przenosząc momentu obrotowego. Sprzęgnięcie koła, które odbywa się poprzez jego odciągnięcie, powoduje zazębienie się dwóch wieloklinów i umożliwia przeniesienie momentu obrotowego na wałek. Po wykonaniu operacji koło powraca automatycznie do pozycji spoczynku.

Półwidok-półprzekrój przez zestaw sprzęgłowy koła
Rys. 2. Półwidok-półprzekrój przez zestaw sprzęgłowy koła VDN.FP+I+ST

Koła mogą być dostarczane również w wersji ze sprzęgłem załączanym poprzez pchnięcie (rys. 3). W takim przypadku połączenie wielowypustowe zazębia się, kiedy koło jest pchnięte w kierunku osiowym. Uruchomienie sprzęgła koła przez pociągnięcie jest jednak bezpieczniejsze, ponieważ minimalizuje ryzyko przypadkowego uruchomienia mechanizmu sprzęgającego

Możliwe kierunki sprzęgania koła

Rys. 3. Możliwe kierunki sprzęgania koła VDN.FP+I+ST

Koła bezpieczne sprawdzają się przede wszystkim w miejscach, gdzie mechanizmy śrubowe napędzane są w sposób mieszany, tj. jednocześnie za pomocą napędu mechanicznego (silnik) jak i ręcznego. Przykładem zastosowania mieszanego napędu są choćby śruby pociągowe obrabiarek, gdzie do zgrubnego nastawienia pozycji stosowany jest napęd elektryczny, a do precyzyjnego wyregulowania napęd ręczny. Mogą być również stosowane tam, gdzie napędzane masy mają dużą bezwładność i rozpędzenie wału powoduje kontynuowanie ruchu obrotowego głównej osi, a tym samym elementu napędu ręcznego.  Zjawisko to stanowi bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia osób, które znajdą się w pobliżu obracającego się elementu.

Strona katalogowa prezentowanego produktu:

Koło ręczne pełne bezpieczne VDN.FP+I+ST

Redakcja: Elesa+Ganter Polska

Informacje o pełnej ofercie ELESA+GANTER znajdują się w nowym katalogu podstawowym 038 (wersja polskojęzyczna) lub na stronie: www.elesa-ganter.pl.
Jeśli nie posiadasz katalogu – zamów.

Kontakt:
Centrala:
+48 22 737 70 47
Pomoc techniczna: +48 885 020 900
Powiązane artykuły:
Unifikacja kół ręcznych pełnych serii VD.FP, VDO.FP i VDN.FP
Mechanizmy śrubowe – bezpieczeństwo napędu mieszanego