Prom | Copy freeimage.com/Konstantinos Dafalias

Coraz więcej elektrycznych promów

Norweska firma Norled już od dwóch lat używa w pełni elektrycznego promu o nazwie Ampere. Wyniki eksploatacji były tak dobre, że Norled zamówił kolejna jednostkę o nazwie Elektra. Według danych przedstawionych przez firmę, wprowadzenie elektrycznych jednostek pozwoliło na zredukowanie kosztów o 80 procent w porównaniu do pojazdów spalinowych.

Źródło: YouTube/Norled

Ampere kursuje na odcinku 5,4 km między Lavik i Oppedal (wioski na zachodzie Norwegii). Dziennie łódź wykonuje 34 kursy. Na pokładzie mieści się 120 aut oraz 360 pasażerów. Akumulatory zasilające łódź mają pojemność 1000 kWh i ważą w sumie 10 ton. Ich ładowanie odbywa się w trakcie załadunku i wyładunku promu (średnio trwa to około 10 minut). Dzięki świetnym wynikom elektryczne statki niebawem powinny w większym gronie pojawić się na wodach. Obecnie stocznia Fjellestrand Shipyard ma zamówienie na 53 tego typu łodzie.

Źródło: www.maritimejournal.com | Ilustracja: freeimages.com/Konstantinos Dafalias