prowadnice liniowe

Prowadnice liniowe – nowe systemy serii GN 2402 – GN 2428

Nowość Elesa+Ganter

Firma ELESA+GANTER wprowadziła nową grupę produktów: prowadnice z łożyskami liniowymi oraz prowadnice liniowe rolkowe (Rys. 1). Elementy tych systemów umożliwiają tworzenie precyzyjnych układów o dużej nośności, służących przemieszczaniu liniowemu podzespołów maszyn i urządzeń przemysłowych.

prowadnice liniowe

Rys. 1 Prowadnice liniowe – teleskopowe oraz systemy rolkowe

Prowadnice liniowe oraz teleskopowe prowadnice liniowe z łożyskami liniowymi

Pojedyncza prowadnica składa się z szyny, wózka oraz łożyska liniowego. Łożysko co do zasady działania przypomina klasyczne łożysko toczne. Służy jednak do łożyskowania ruchu liniowego, nie obrotowego. Łożysko prowadnic liniowych składa się z kulek rozmieszczonych symetrycznie w koszyku łożyskowym, umieszczonym pomiędzy szyną a wózkiem (Rys. 2).

budowa prowadnicy liniowej

Rys. 2 Budowa prowadnicy liniowej

W zależności od aplikacji możemy wyróżnić trzy główne typy prowadnic liniowych:

  • z wózkiem wewnętrznym, gdzie zakres przemieszczenia wózka ograniczony jest długością szyny prowadzącej,

prowadnica liniowa z wózkiem wewnętrznym

  • teleskopowe z wysuwem częściowym, gdzie wózek może wysuwać się poza szynę prowadzącą do połowy jego długości,

prowadnica teleskopowa

  • teleskopowe z pełnym wysuwem, które powstały z połączenia dwóch prowadnic liniowych z wysuwem częściowym – wśród nich wyróżniamy trzy kolejne warianty konstrukcyjne: połączone profilem pośrednim, połączone szynami lub połączone wózkami

prowadnica-teleskopowa z pełnym wysuwem

Rolkowe systemy prowadnic liniowych

System składa się z szyn rolkowych współpracujących z rolkami lub kompletnymi wózkami rolkowymi.

Wózki rolkowe zbudowane są z trzech rolek, z czego dwie zewnętrze przenoszą obciążenia, zaś środkowa umożliwia kasowanie luzów wewnątrz szyny. Ze względu na budowę wózka wyróżniamy trzy warianty o różnym sposobie montażu (Rys. 3).

budowa wózka rolkowego

Rys. 3 Budowa wózka rolkowego- trzy różne typy

Szyny dzielą się na dwa typy: dedykowane do swobodnego, bądź stałego łożyskowania rolek lub wózków. W przypadku łożyskowania stałego kontakt pomiędzy rolką i szyną występuje w dwóch płaszczyznach, podczas gdy w wersji swobodnej w jednej płaszczyźnie. Łącząc obie wersje łożyskowania, tworzymy układ rolkowych prowadnic liniowych, umożliwiający przede wszystkim kompensowanie błędów równoległości szyn (rys.4). Taki układ zapewnia bardzo gładką i cichą pracę oraz wysokie prędkości przemieszczeń.

układ rolkowych prowadnic z kompensacją

Rys. 4 Układ rolkowych prowadnic liniowych z kompensacją

Prowadnice liniowe, teleskopowe prowadnice liniowe oraz rolkowe systemy prowadnic liniowych zostały skonstruowane z myślą o ciężkich konstrukcjach przemysłowych, gdzie kluczowymi czynnikami są niezawodność, dokładność oraz jakość. Bardzo wysokie parametry pracy zostały uzyskane dzięki materiałom wykorzystywanym np. do budowy łożysk, takim jak stal ulepszona cieplnie z antykorozyjną powłoką galwaniczną, o bardzo niskim współczynniku tarcia.

Typowymi zastosowaniami dla nowych prowadnic liniowych Elesa+Ganter są osłony ciężkich maszyn, systemy szufladowe w automatyzacji produkcji, jak również układy dynamicznej regulacji głowic i innych odpowiedzialnych podzespołów maszyn.

Strony katalogowe prezentowanych produktów:

Autor: Stefan Lewandowski
Redakcja: Elesa+Ganter Polska

Informacje o pełnej ofercie ELESA + GANTER znajdują się na stronie: www.elesa-ganter.pl

Jeśli nie posiadasz katalogu – zamów
Kontakt:
Centrala: +48 22 737 70 47
Pomoc techniczna: +48 885 020 900 (Stefan Lewandowski)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *