PUT Motorsport – wyścigowy bolid studentów z Poznania

Aktualnościartykuły

W sezonie 2015 Elesa+Ganter podjęła współpracę z zespołem PUT Motorsport. Firma wspierała studentów Politechniki Poznańskiej w przygotowaniu bolidu do międzynarodowych zawodów w ramach Formula SAE. Produkty Elesa+Ganter zostały wykorzystane do budowy bolidu (Rys. 1), między innymi w układzie kierowniczym i zawieszenia.szkic

Rys. 1 – Bolid wyścigowy PUT Motorsport

Formula SAE (Society of Automotive Engineers) to seria zawodów, w których konkurują ze sobą zespoły z wyższych uczelni technicznych na całym świecie. Struktura zawodów wymaga od uczestników wielopłaszczyznowego przygotowania. Podstawowym zadaniem jest budowa samego bolidu i udział w wyścigach, jednak kryterium oceny drużyn nie jest wyłącznie czas przejazdu. Analizowanych jest wiele innych czynników, takich jak: wyniki testów statycznych oraz dynamicznych, osiągnięcie celów marketingowych i założeń finansowych.

PUT Motorsport to grupa studentów Politechniki Poznańskiej (Poznan University of Technology), których połączył wspólny cel – zbudować bolid wyścigowy, będący przepustką do wystartowania w międzynarodowych zmaganiach. Pomysł na realizację projektu pojawił się w ich głowach już dwa lata temu. W ciągu tego czasu zbierali niezbędną wiedzę, doświadczenia, aby w końcu przystąpić do budowy pojazdu i uczestniczyć w rywalizacji z innymi drużynami.

Poniżej przedstawiona została specyfikacja techniczna zbudowanego bolidu, któremu studenci nadali nazwę WARTA.

Główne parametry:

  • Masa całkowita pojazdu gotowego do jazdy: ok. 235 kg;
  • Rozkład masy (z kierowcą): 50/50;
  • Rozstaw osi: 1550 mm;
  • Rozstaw kół: przód 1300 mm, tył 1250 mm;
  • Wysokość środka ciężkości: 305 mm;

Konstrukcja nośna:

  • kratownicowa rama spawana ze stali 25CrMo4;
  • masa ok. 34 kg.

Układ napędowy:

  • silnik spalinowy Honda PC40 (CBR 600 RR);
  • przekładnia łańcuchowa połączona z dyferencjałem Drexler Motorsport;
  • układ dolotowy własnej konstrukcji o równych długościach kanałów wykonany z kompozytu węglowego prepreg, przepustnica AT Power, zwężka na dolocie Ø20 mm;
  • układ wylotowy przelotowy 4 w 1 własnej konstrukcji ze stali kwasoodpornej;
  • sterowanie pracą silnika za pośrednictwem jednostki ECU Master EMU;
  • układ chłodzenia z elektryczną pompą cieczy chłodzącej;

Układ zawieszenia:

  • podwójne wahacze poprzeczne trójkątne;
  • przeniesienie siły za pomocą drążków pchanych (push-rod);
  • aluminiowe zwrotnice własnej konstrukcji;
  • stalowe piasty własnej konstrukcji;
  • przekładnia kierownicza TITAN Motorsport, geometria układu pro-ackermann;
  • kierownica OMP, szybkozłączka Sparco;
  • opony Hoosier na obręczach OZ Racing 13″x7″;

Układ hamulcowy:

  • pedal box własnej konstrukcji wykonany z aluminium;
  • pompy hamulcowe AP Racing + balance bar;
  • zaciski ISR Brakes;
  • tarcze hamulcowe przód Ø240mm, tył Ø220mm;

Poszycie i kabina kierowcy:

  • poszycie wykonane z kompozytu włókna węglowego TEXTREME i żywicy epoksydowej;
  • fotel kierowcy własnej konstrukcji z kompozytu węglowego;
  • podłoga z kompozytu przekładkowego typu sandwich.

Drużyna PUT Motorsport swoim bolidem wzięła już udział w trzech zawodach: IMechE Formula Student, Formula Student Germany oraz Formula Student Hungary – wszędzie zajęli pierwsze miejsca jako debiutanci (Rys. 2).

IMG_8625

IMG_5303

IMG_4965

Rys. 2 Drużyna PUT Motorsport

W klasyfikacji generalnej Formula Student Hungary zajęli 22 lokatę, 23 pozycję na IMechE Formula Student, gdzie ponad 100 drużyn z całego świata rywalizowało na prestiżowym torze F1 Silverstone oraz 24 miejsce na Formula Student Germany – tam WARTA zmagała się z torem Hockenheimring. Podczas wizyt w Anglii, Niemczech oraz na Węgrzech zespołowi udało się zebrać również liczne wyróżnienia. Jako debiutanci, na FS Germany wykonali najlepszą prezentację biznesową w ciągu ostatnich 10 lat. Jednym z największych sukcesów jest też trzykrotne ukończenie bardzo wymagającego wyścigu długodystansowego Endurance bez żadnej większej awarii.

Wszystkie powyższe osiągnięcia sprawiły, iż w klasyfikacji generalnej drużyna znalazła się na 162 pozycji spośród 514 zespołów oraz zajęła pierwsze miejsce wśród debiutantów.

Link do fanpage PUT Motorsport: www.facebook.com/put.motorsport

Link do www PUT Motorsport: www.motorsport.put.poznan.pl

Autor: Stefan Lewandowski
Redakcja: Elesa+Ganter Polska

Informacje o pełnej ofercie ELESA + GANTER znajdują się w katalogach papierowych lub na stronie: www.elesa-ganter.pl

Jeśli nie posiadasz katalogu – zamów

Kontakt
Centrala: +48 22 737 70 47
Pomoc techniczna: +48 885 020 900

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na newsletter:

Lubimy dzielić się… naszą wiedzą techniczną, nowościami produktowymi, nowinkami ze świata techniki i przemysłu, zaproszeniami na targi oraz specjalnymi rabatami.
Podziel się i Ty… swoim adresem mailowym, a raz na 4 tygodnie otrzymasz od nas elektroniczny „Magazyn dla Konstruktorów” przygotowany starannie przez naszych Doradców Technicznych.

Tags:
GN 5335 – pokrętła nierdzewne z gwintowanym trzpieniem
ELEKTROTECHNIKA 2016

Najnowsze artykuły

Menu