Mija właśnie trzeci rok naszej współpracy pomiędzy Elesa+Ganter Polska a PGRacing Team – zespołem studentów inżynierów z Politechniki Gdańskiej. Początki drużyny sięgają drugiej połowy 2014 roku, kiedy to grupa studentów z ówczesnego Wydziału Mechanicznego Politechniki Gdańskiej postanowiła wspólnie realizować motoryzacyjną pasję. Głównym celem zespołu jest zaprojektowanie i własnoręczne wykonanie bolidu wyścigowego, który ma za zadanie rywalizować w prestiżowych, międzynarodowych zawodach Formula Student. Przez ponad 10 lat działalności w zespołowym warsztacie powstało 8 generacji bolidów, które odwiedziły najsłynniejsze europejskie tory wyścigowe, jak Red Bull Ring w Austrii, czy Hockenheimring w Niemczech.
Jednak Formula Student to nie tylko wyścigi i walka o jak najszybszy czas okrążenia. To również zmagania na tle czysto inżynierskim oraz biznesowym. Dużą wagę na każdych zawodach mają tzw. konkurencje statyczne. Podczas tych konkurencji nie wykorzystuje się bolidu – członkowie zespołu przed sędziami opowiadają o procesie jego powstania, wykorzystanych technologiach i materiałach, a także o kosztach budowy oraz usprawnieniach względem poprzednich konstrukcji.
PGRacing Team co roku praktycznie od zera buduje nowe pojazdy. To sprawia, iż zapotrzebowanie na wszelkiego rodzaju elementy jest bardzo duże. Elesa+Ganter oferuje najszerszy na rynku zakres standardowych elementów do maszyn i urządzeń technicznych. Funkcjonalność, niezawodność oraz jakość to powody, dla których staliśmy się głównym wyborem na dostawcę takich elementów jak:
- przeguby krzyżakowe – niezbędne do precyzyjnego przenoszenia ruchu w układzie kierowniczym;
- wibroizolatory – amortyzujące drgania;
- śruby pasowane – dzięki wysokiej wytrzymałości stosowane w układzie zawieszenia i przeniesienia napędu;
- mieszki ochronne – zabezpieczające delikatne mechanizmy przed kurzem i zabrudzeniami.
Od momentu rozpoczęcia współpracy, w każdym bolidzie zostało wykorzystanych około 190 elementów dostarczonych przez Elesa+Ganter, głównie do konstrukcji układu kierowniczego oraz zawieszenia wielowahaczowego.
Każdy wyczynowy pojazd wyścigowy wymaga perfekcyjnej dbałości o szczegóły oraz wzorowej jakości podzespołów. Wynika to z dużych przeciążeń, które oddziałują na każdy element podczas sportowej jazdy oraz koniczności zapewnienia kierowcy bezpieczeństwa. Już przeszło trzyletnia współpraca ze studentami z Gdańska dowodzi, iż know-how oraz technologia stosowana przez Elesa+Ganter przekłada się na nienaganną jakość oferowanych produktów.
Dzięki wsparciu Elesa+Ganter, z roku na rok każdy bolid staje się lepiej przemyślaną, dojrzalszą oraz co najważniejsze coraz szybszą maszyną. Podczas tych wszystkich lat udało się obniżyć masę względem pierwszego bolidu o 170 kilogramów. Poprawienie aerodynamiki, zwiększenie mocy i efektywności jednostki napędowej przełożyło się na przyspieszenie poniżej 4 s do 100 km/h. Dużym skokiem technologicznym stało się dla PGRacing m. in. opracowanie kompozytowej konstrukcji nośnej (monocoque), wykonanej według założeń wykorzystywanych w Formule 1 oraz węglowych wahaczy. To przykłady tylko kilku rozwiązań, które zespół wdrożył na przestrzeni lat. Elesa+Ganter jako firma oferująca bogaty asortyment produktów umożliwia studentom z Gdańska eksperymentowanie oraz tworzenie prototypów rozwiązań, znajdujących zastosowanie w finalnej wersji bolidu, co potwierdzają poniższe słowa przedstawiciela PGRacing Team:
„Jesteśmy niezwykle wdzięczni za możliwość współpracy z Elesa+Ganter. Cieszymy się, że są na polskim rynku firmy gotowe wspierać naszą naukę i rozwój innowacji. Nie możemy się doczekać, aby zobaczyć pozytywny wpływ, jaki ta współpraca będzie miała w kolejnych latach dla nas oraz dla Elesa+Ganter”
Sezon 2025 jest dla PGRacing wyjątkowy, ponieważ są prowadzone prace nad trzema projektami. Głównym celem jest budowa bolidu hybrydowego PGR-08 EVO, który będzie wykorzystywał połączenie zalet klasycznego napędu spalinowego, wspieranego przez silnik elektryczny. Dodatkowo, odrębne grupy opracują pierwszy w historii zespołu bolid elektryczny oraz system jazdy autonomicznej. W ten sposób zespół wychodzi naprzeciw zmianom, zachodzącym w dynamicznie rozwijającym się świecie motoryzacji. W nowych konstrukcjach przeguby, mieszki, śruby oraz tuleje z pewnością także znajdą szerokie zastosowanie.