Firma Elesa+Ganter Polska po raz kolejny podjęła się sponsorowania zespołu z Politechniki Warszawskiej WUT Racing (Rys.1), który startuje w „Formula SAE”. Jako lider w branży standardowych komponentów do maszyn, bardzo często wspieramy ambitne przedsięwzięcia. W projekcie WUT Racing braliśmy już udział podczas jego inauguracji 4 lata temu, decyzja o odnowieniu współpracy była rzeczą naturalną. Ponad 500 szt. produktów firmy Elesa+Ganter zostało wykorzystanych w trzech bardzo ważnych obszarach, a mianowicie: w układzie kierowniczym, zawieszeniu oraz pracach okołoprojektowych (oprzyrządowanie itp.).
Rys. 1. Zespół WUT RACING na sezon 2015
WUT (Warsaw University of Technology) Racing to zespół kilkunastu Studentów pasjonatów Politechniki Warszawskiej, których łączy wspólna pasja – motorsport.
Formula SAE (Society of Automotive Engineers) jest serią zawodów, organizowanych przez prestiżowe stowarzyszenie inżynierów z całego świata. Główną konkurencją jest rywalizacja na torze bolidem wyścigowym w stylu Formuły 1. Konkurs ten jest największym i najbardziej profesjonalnym wydarzeniem dla wyższych uczelni technicznych w kategorii motorsportu w Europie. Jego ideą jest ukierunkowywanie i pomoc w budowaniu przyszłości utalentowanych jednostek i to nie tylko pod kątem technicznych (projektowanie i wykonanie bolidu), ale również w dziedzinach zarządzania, marketingu i umiejętnościach interpersonalnych.
Do serii konkursów w ramach Formula SAE wchodzi 7 zawodów odbywających się na torach wyścigowych obu Ameryk, Azji, Australii oraz Europy. Każde zawody Formuła SAE składają się z dwóch etapów, podczas których sprawdzane jest zarówno profesjonalne podejście do projektowania, jak i rzeczywiste osiągi bolidu na torze wyścigowym. Pierwszy etap zawiera konkurencje statyczne („The static events”) polegające m.in. na wystąpieniach przed komisją konkursową i przedstawieniu prezentacji o charakterze biznesowym. Część drugą tworzą konkurencje dynamiczne („The dynamic events”), odbywające się już na torze wyścigowym. W obu etapach można zdobyć maksymalnie 1000 punktów (Rys. 2).
Rys. 2. Podział punktów w Formuła SAE
W części statycznej testów zadaniem zespołu jest wykazanie, że prezentowany samochód zbudowano jak najlepiej – nie liczy się tutaj szybkość samochodu, a raczej sam projekt oraz koszty jego budowy. Na sumę punktów przyznawanych w tej części zawodów składają się następujące konkurencje:
- Prezentacja Techniczna (150 punktów).
- Analiza kosztów (100 punktów).
- Prezentacja biznesowa (75 punktów).
W części dynamicznej decydują zarówno zdolności kierowcy, jak i maksymalne osiągi auta. Mimo, że w tej części konkursowej liczy się przede wszystkim prędkość, jaką jest w stanie osiągnąć bolid, w ostatnim czasie coraz większą rolę zaczynają odgrywać także inne czynniki. Należą do nich wydajność samochodu, czy jego wpływ na środowisko. Na sumę punktów przyznawanych w tej części zawodów składają się następujące konkurencje:
- Przyspieszenie (75 punktów)
- Test przyczepności bocznej (50 punktów)
- Czasówka (150 punktów)
- Wyścig (300 punktów)
- Zużycie paliwa (100 punktów)
Specyfikacja techniczna całkowicie nowej konstrukcji:
- Rama – wykonana z rur stalowych o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych.
- Silnik – Kawasaki ZX-6R (2008 rok), czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy.
Pojemność 599 ccm3, stopień sprężania 13, 3:1, moc ok. 80KM, zasilanie – wtrysk paliwa. - Układ dolotowy – custom WUT Racing, drukowany 3D
- Przeniesienie napędu – napęd na koła tylne łańcuchem, samoblokujący mechanizm różnicowy typu Torsen
- Zawieszenie – wielowahaczowe, półzależne, system Push – Rod, w pełni regulowane amortyzatory (napięcie wstępne sprężyn, tłumienie, kompresja).
- Hamulce – tarczowe, przód zaciski czterotłoczkowe, tył dwutłoczkowe, regulowany rozkład siły hamowania pomiędzy osie.
- Koła – felgi aluminiowe OZ 13″, opony Hoosier.
- Aerodynamika – regulowany dyfuzor, przedni i tylni płat starannie dopracowany pod kątem uzyskania największej siły docisku i najmniejszych oporów, zbadany wpływ interferencji karoserii bolidu, optymalizacja dokonana za pomocą pakietu ANSYS. Tensometryczny pomiar sił aerodynamicznych w trakcie jazdy.
Link do fanpage zespołu WUT Racing:
Autor: Eligiusz Glass
Redakcja: Elesa+Ganter Polska
Informacje o pełnej ofercie produktowej znajdują się w katalogu:
Katalog podstawowy 038 (wersja polskojęzyczna)
lub na stronie: www.elesa-ganter.pl
Jeśli nie posiadasz katalogu – zamów!
Kontakt:
Centrala: +48 22 737 70 47
Pomoc techniczna: +48 609 914 500 (Eligiusz Glass)