W sezonie 2015 Elesa+Ganter podjęła współpracę z zespołem PUT Motorsport. Firma wspierała studentów Politechniki Poznańskiej w przygotowaniu bolidu do międzynarodowych zawodów w ramach Formula SAE. Produkty Elesa+Ganter zostały wykorzystane do budowy bolidu (Rys. 1), między innymi w układzie kierowniczym i zawieszenia.
Rys. 1 – Bolid wyścigowy PUT Motorsport
Formula SAE (Society of Automotive Engineers) to seria zawodów, w których konkurują ze sobą zespoły z wyższych uczelni technicznych na całym świecie. Struktura zawodów wymaga od uczestników wielopłaszczyznowego przygotowania. Podstawowym zadaniem jest budowa samego bolidu i udział w wyścigach, jednak kryterium oceny drużyn nie jest wyłącznie czas przejazdu. Analizowanych jest wiele innych czynników, takich jak: wyniki testów statycznych oraz dynamicznych, osiągnięcie celów marketingowych i założeń finansowych.
PUT Motorsport to grupa studentów Politechniki Poznańskiej (Poznan University of Technology), których połączył wspólny cel – zbudować bolid wyścigowy, będący przepustką do wystartowania w międzynarodowych zmaganiach. Pomysł na realizację projektu pojawił się w ich głowach już dwa lata temu. W ciągu tego czasu zbierali niezbędną wiedzę, doświadczenia, aby w końcu przystąpić do budowy pojazdu i uczestniczyć w rywalizacji z innymi drużynami.
Poniżej przedstawiona została specyfikacja techniczna zbudowanego bolidu, któremu studenci nadali nazwę WARTA.
Główne parametry:
- Masa całkowita pojazdu gotowego do jazdy: ok. 235 kg;
- Rozkład masy (z kierowcą): 50/50;
- Rozstaw osi: 1550 mm;
- Rozstaw kół: przód 1300 mm, tył 1250 mm;
- Wysokość środka ciężkości: 305 mm;
Konstrukcja nośna:
- kratownicowa rama spawana ze stali 25CrMo4;
- masa ok. 34 kg.
Układ napędowy:
- silnik spalinowy Honda PC40 (CBR 600 RR);
- przekładnia łańcuchowa połączona z dyferencjałem Drexler Motorsport;
- układ dolotowy własnej konstrukcji o równych długościach kanałów wykonany z kompozytu węglowego prepreg, przepustnica AT Power, zwężka na dolocie Ø20 mm;
- układ wylotowy przelotowy 4 w 1 własnej konstrukcji ze stali kwasoodpornej;
- sterowanie pracą silnika za pośrednictwem jednostki ECU Master EMU;
- układ chłodzenia z elektryczną pompą cieczy chłodzącej;
Układ zawieszenia:
- podwójne wahacze poprzeczne trójkątne;
- przeniesienie siły za pomocą drążków pchanych (push-rod);
- aluminiowe zwrotnice własnej konstrukcji;
- stalowe piasty własnej konstrukcji;
- przekładnia kierownicza TITAN Motorsport, geometria układu pro-ackermann;
- kierownica OMP, szybkozłączka Sparco;
- opony Hoosier na obręczach OZ Racing 13″x7″;
Układ hamulcowy:
- pedal box własnej konstrukcji wykonany z aluminium;
- pompy hamulcowe AP Racing + balance bar;
- zaciski ISR Brakes;
- tarcze hamulcowe przód Ø240mm, tył Ø220mm;
Poszycie i kabina kierowcy:
- poszycie wykonane z kompozytu włókna węglowego TEXTREME i żywicy epoksydowej;
- fotel kierowcy własnej konstrukcji z kompozytu węglowego;
- podłoga z kompozytu przekładkowego typu sandwich.
Drużyna PUT Motorsport swoim bolidem wzięła już udział w trzech zawodach: IMechE Formula Student, Formula Student Germany oraz Formula Student Hungary – wszędzie zajęli pierwsze miejsca jako debiutanci (Rys. 2).
Rys. 2 Drużyna PUT Motorsport
W klasyfikacji generalnej Formula Student Hungary zajęli 22 lokatę, 23 pozycję na IMechE Formula Student, gdzie ponad 100 drużyn z całego świata rywalizowało na prestiżowym torze F1 Silverstone oraz 24 miejsce na Formula Student Germany – tam WARTA zmagała się z torem Hockenheimring. Podczas wizyt w Anglii, Niemczech oraz na Węgrzech zespołowi udało się zebrać również liczne wyróżnienia. Jako debiutanci, na FS Germany wykonali najlepszą prezentację biznesową w ciągu ostatnich 10 lat. Jednym z największych sukcesów jest też trzykrotne ukończenie bardzo wymagającego wyścigu długodystansowego Endurance bez żadnej większej awarii.
Wszystkie powyższe osiągnięcia sprawiły, iż w klasyfikacji generalnej drużyna znalazła się na 162 pozycji spośród 514 zespołów oraz zajęła pierwsze miejsce wśród debiutantów.
Link do fanpage PUT Motorsport: www.facebook.com/put.motorsport
Link do www PUT Motorsport: www.motorsport.put.poznan.pl
Autor: Stefan Lewandowski
Redakcja: Elesa+Ganter Polska
Informacje o pełnej ofercie ELESA + GANTER znajdują się w katalogach papierowych lub na stronie: www.elesa-ganter.pl
Jeśli nie posiadasz katalogu – zamów
Kontakt
Centrala: +48 22 737 70 47
Pomoc techniczna: +48 885 020 900