Elesa+Ganter od wielu lat współpracuje z producentami z branży motoryzacyjnej. W naszej ofercie występuje wiele elementów, które są wykorzystywane przez renomowane firmy w seryjnej produkcji różnego rodzaju urządzeń lub pojazdów. Przykładem jest współpraca z twórcami następcy popularnego polskiego samochodu Syrena.
Początek „przygody” z autem o nazwie Syrena przypada na maj 1953 roku, kiedy to zapadła decyzja o podjęciu prac konstrukcyjnych nad nowym polskim samochodem małolitrażowym.
Projekt następcy kultowej Syreny, model Vasco EV
Za projekt były odpowiedzialne trzy zakłady produkcyjne:
- FSO w Warszawie zostało odpowiedzialne za opracowanie podwozia,
- BKPMot zajęło się nadwoziem pojazdu,
- WSM Bielsko-Biała pracowała nad unowocześnieniem silnika.
Dzięki takiemu rozplanowaniu prac już pół roku później zaprezentowano pierwszy przedprototypowy egzemplarz Syreny. Kolejne dwa przedprototypy zostały wykonane w styczniu 1954 roku i wzięły udział w rajdzie doświadczalnym na dystansie 3600 km wraz z innymi konkurencyjnymi samochodami. Na podstawie danych zebranych podczas rajdu, zmodyfikowano nadwozie, układ jezdny oraz napędowy. W okresie od października 1954 roku do marca 1955 roku zbudowano 5 egzemplarzy prototypów Syreny.
Rys. 1: FSO Syrena 100 z 1960 roku
Autor: Bartosz Kupiecki Carvosh – praca własna, licencja CC BY-SA 4.0, plik oryginalny bez zmian
Publiczna prezentacja prototypu, która cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem, odbyła się w czerwcu 1955 roku na XXIV Międzynarodowych Targach Poznańskich. Natomiast produkcja seryjna modelu o nazwie Syrena 100 (rys. 1) ruszyła dwa lata później w Fabryce Samochodów Osobowych (FSO) na warszawskim Żeraniu (rys. 2). W 1971 roku montaż modelu przeniesiono do Fabryki Samochodów Małolitrażowych (FSM) w Bielsko-Białej, gdzie trwał do 1983 roku.
Rys. 2: Warszawa, lata 50-te XX wieku, linia montażowa Syreny.
Źródło i pierwsza publikacja: Młody Technik, 11/1974 r., s. 46
Jednostką napędową dla pierwszych modeli był dwusuwowy, 2-cylindrowy silnik o pojemności 746 cm3, który osiągał maksymalną moc 27 KM przy 3800 obr/min. W układzie przeniesienia napędu zastosowano 4-biegową, niezsynchronizowaną skrzynię biegów. Prędkość maksymalna Syreny 100 wynosiła 100 km/h, przy średnim spalaniu w okolicy 8,5 l/100 km.
Po modelu Syreny o nazwie 100, kolejne miały oznaczenia: 101; 102; 102S; 103 (rys.3); 104; 105; 105L. Przez cały okres produkcji Syrena przeszła łącznie ponad 800 zmian modernizacyjnych.
Autor: Ernest Wilbury UP – praca własna, licencja CC BY-SA 3.0, plik oryginalny bez zmian
Warto zaznaczyć, że Syrena była najdłużej produkowanym polskim samochodem, dzięki czemu w FSO i FSM wyprodukowano na tamte lata rekordową ilość 521 311 szt.
Dziś poczciwą „Syrenkę” widuje się dość rzadko, ale może się to zmienić za sprawą Fabryki Samochodów Osobowych SYRENA w Kutnie S.A., której celem jest budowa nowych samochodów, nawiązujących swoją stylistyką do kultowych polskich marek takich jak: Syrena, Polonez, Nysa, Mikrus i Warszawa.
Aktualnie są prowadzone prace nad produkcją małoseryjną samochodu kompaktowego klasy średniej, który technicznie opiera są na nowych technologiach, a wizualnie nawiązuje do darzonej ogromnym sentymentem Syreny.
Nazwa auta to VOSCO S106 (rys. 4), które zostało wyposażone w silnik benzynowy o pojemności 1398 cm3 oraz manualną, pięciostopniową skrzynię biegów. Takie połączenie wraz z optymalną masą, pozwala uzyskać prędkość maksymalną na poziomie 181 km/h.
Rys. 4: VOSCO S106 z Fabryki Samochodów Osobowych SYRENA w Kutnie S.A.
Podążając za najnowszymi trendami aktualnej motoryzacji FSO SYRENA w Kutnie S.A. zaprezentowała w 2019 roku model elektryczny o nazwie VOSCO S106EV (rys. 5)
Rys. 5: Auto z elektrycznym napędem VOSCO S106EV
Rys. 6: stoisko z elektrycznym pojazdem Vosco S106EV na targach MSPO 2019 w Kielcach
W ramach współpracy z Fabryką Samochodów Osobowych SYRENA w Kutnie S.A. dostarczamy komponenty do zbiornika takie jak.: korki oddechowe oraz z zaworem „bezpieczeństwa” (rys. 7) i wskaźniki oczkowe oraz przepływu (rys. 9)
Rys. 7: Przykładowe korki z zaworem SFV
Rys. 8: Przykład aplikacji korka Elesa+Ganter w samochodzie Vosco.
Rys. 9: Przykładowy wskaźnik oczkowy serii HGFT-EX.
Prawdopodobieństwo spotkania na naszych drogach auta inspirowanego na kultowej Syrenie jest coraz większe, ponieważ prace w fabryce nad nowymi modelami Vosco S106EV z silnikiem elektrycznym idą pełną parą (rys. 10). Producent poinformował właśnie, że niebawem rozpoczyna proces homologacji drogowej.
Źródło: www.facebook.com/kfsoSA/
Z racji, że prace badawczo rozwojowe ciągle trwają, nie możemy zdradzić szczegółów technicznych dotyczących konkretnych aplikacji, ale warto pamiętać, że Elesa+Ganter posiada szeroką ofertę produktów stosowanych, jako osprzęt do zbiornika. Co ważniejsze, produkty te można zastosować z najróżniejszymi mediami, począwszy od wrzącej wody, poprzez paliwa, oleje, a nawet roztwory glikolu, które powszechnie stosuje się w układach chłodzenia.
W przypadku prowadzenia nowego projektu zachęcamy do kontaktu z działem technicznym Elesa+Ganter, który służy pomocą w optymalnym rozwiązaniu każdego problemu natury technicznej.
Redakcja: Elesa+Ganter Polska
Informacje o pełnej ofercie produktowej znajdują się w katalogu:
Katalog podstawowy 048 (wersja polskojęzyczna)
lub na stronie: www.elesa-ganter.pl
Jeśli nie posiadasz katalogu – zamów!
Kontakt:
Centrala: +48 22 737 70 47
Pomoc techniczna: +48 609 914 500