Elesa+Ganter wspiera ambitne projekty studenckie

artykuły

W tym roku minie 10 lat od rozpoczęcia naszej współpracy z WUT Racing Team, czyli zespołem studenckiej formuły 1. Przez dekadę zmieniło się bardzo dużo, bolid wygląda zupełnie inaczej, jeździ dużo lepiej, ale pandemia koronawirusa zatrzymała go chwilowo w garażu. Jego wirtualny odpowiednik ściga się w zawodach on-line, jednak wszyscy związani z tym projektem nie mogą się doczekać powrotu na realny tor.

Jako producent standardowych elementów do maszyn i urządzeń od lat wspieramy studentów w ich projektach i pomagamy im realizować najśmielsze pomysły. Doceniamy ich pomysłowość i kreatywność i z chęcią udostępniamy im nasze produkty, które są montowane w bolidach.

WUT Racing Team to grupa ambitnych i zdolnych studentów z warszawskich uczelni, m.in. Politechniki Warszawskiej i Szkoły Głównej Handlowej. Jak sami mówią “współpracujemy, aby wspólnymi siłami stworzyć szybki i konkurencyjny bolid. Tworzymy maszynę, dzięki której spełnimy nasze marzenia i osiągniemy zamierzony cel“.

Początki współpracy WUT Racing Team i Elesa+Ganter

WUT Racing Team powstał w 2010 roku na Politechnice Warszawskiej. W 2012 był już gotowy  pierwszy bolid, a w 2013 roku odbyły się pierwsze zawody Formula Student w Wielkiej Brytanii i we Włoszech. Formuła Student[1] to międzynarodowa seria zawodów dla inżynierskich zespołów uniwersyteckich. Studenci z najlepszych uniwersytetów i politechnik z całego świata projektują, konstruują i budują bolidy, aby ścigać się na największych i najsłynniejszych torach wyścigowych na świecie. Takich jak chociażby brytyjskie Silverstone.

Co ciekawe, w Fomula Student chodzi nie tylko o ściganie się, ale także o biznesowe przygotowanie całego projektu. W zawodach oceniane są m.in. biznesplan, koszty wytworzenia, a także wiedza i umiejętności członków zespołu w zakresie zastosowanych w bolidzie rozwiązań. Ta część zawodów przypomina nieco prezentację w programie telewizyjnym „Dragon’s Den”. Dopiero drugi etap zawodów to konkurencje dynamiczne, gdzie prezentowane są możliwości bolidów.


FOT. 1. WUT Racing Team Facebook – wizualizacja pierwszego modelu bolidu

Elesa+Ganter jest producentem i liderem na rynku standardowych części do maszyn i urządzeń. Nie zdziwiło nas więc, że przedstawiciele WUT Racing Team dość szybko znaleźli w nas potencjalnego partnera. Szukając szerokiego asortymentu części, które można wykorzystywać w różnorodny sposób, byliśmy naturalnym wyborem. My z kolei zawsze ceniliśmy ambitne i nieoczywiste projekty. Kreatywni studenci, polski bolid wyścigowy, kolejny przykład niestandardowego zastosowania naszych standardowych elementów. To wszystko przekonało nas do rozpoczęcia współpracy z WUT Racing Team. Wparliśmy projekt odpowiednimi częściami, które pomogły połączyć kluczowe dla bolidu podzespoły.

Drugie wcielenie bolidu WUT i wsparcie ze strony Elesa+Ganter

Pierwszy bolid WUT powstał w 2012 roku. Każdy zespół z czasem się rozwija, nabywa nowej wiedzy i umiejętności. Zespoły Formuły 1, dysponujące oczywiście nieosiągalnymi dla studentów budżetami, budują zupełnie nowe bolidy w zasadzie co roku. Dodatkowym utrudnieniem w zespole studenckim jest cykliczna zmiana członków zespołu, do którego mogą należeć tylko aktywni studenci. Każdy z nich liczy, że w końcu ukończy studia z pozytywną oceną, a to jednocześnie wyklucza go z zespołu. Dla wielu to jedyny powód do niezadowolenia w dniu odebrania dyplomu. Rotacja w teamie jest więc normą, ale to oznacza, że zawsze można liczyć na nowych członków, z nowymi pomysłami i energią.

I tak w 2015 roku przyszedł czas na odświeżenie konstrukcji bolidu. Zaczął powstawać WUT-2, czyli nowa i ulepszona wersja pojazdu. Naturalnym było dla nas ponowne wsparcie grupy fantastycznych ludzi i świetnego projektu. Znowu dołożyliśmy swoją cegiełkę dostarczając szereg elementów wykorzystywanych m.in. w:

  • układzie kierowniczym,
  • zawieszeniu oraz
  • pracach okołoprojektowych (np. elementów podnośnika).

FOT. 2. WUT Racing Team Facebook – śruby pasowane, koła i tuleje dystansowe E+G

Łącznie do budowy obu bolidów wykorzystane zostało prawie 1000 produktów Elesa+Ganter, w tym m.in.: przeguby widełkowe, kulowe, tuleje dystansowe oraz śruby pasowane. Niewielkie elementy łączą ze sobą najważniejsze komponenty bolidu, dlatego istotne było odpowiednie ich dopasowanie, by konstrukcja była stabilna i bezpieczna. Dodatkowo standaryzacja naszych części daje pewność, że nowy sworzeń bez najmniejszego problemu wpasuje się w przeznaczone miejsce.

Bolid WUT-1 dysponował silnikiem o mocy 70 KM, który pozwalał na rozwinięcie 140 km/h, a pierwszą „setkę” osiągał w 4,5 sekundy. Prace modernizacyjne przy WUT-2 pozwoliły m.in. na obniżenie masy własnej z 250 kg do 245 kg. Dodatkowo mocniejszy silnik (84 KM) pozwolił na poprawę przyspieszenia 0-100 km/h do 4,2 sekundy.


FOT. 3. WUT Racing Team Facebook – zawody Formula Student

WUT-3, wstrzymane zawody i wyścigi on-line

Początek marca 2020 r. to czas mieszanych uczuć. Z jednej strony radość i prezentacja nowego bolidu, gotowego podbijać międzynarodową Formułę Student. Z drugiej strony zamykające się kolejne kraje z powodu pandemii koronawirusa i niepewna przyszłość. Wiele miesięcy pracy nad nowym pojazdem by kolejne tygodnie, a jak się później okazało miesiące, spędzić w oczekiwaniu czy uda się wystartować i sprawdzić bolid w zawodach.


FOT. 4. WUT Racing Team Facebook – prezentacja nowego bolidu w 2020 r.

Również w tym bolidzie znalazły się elementy Elesa+Ganter. I nie tylko w bolidzie, ale także przy tworzeniu elementów niezbędnych do realizacji projektu. W tym przypadku wsparliśmy zespół WUT Racing Team

To łącznie niemal 500 elementów zastosowanych przy tworzeniu wyścigówki.

Rok 2020 upłynął ostatecznie na dopracowywaniu bolidu, gdyż zawody Formuły Student nie odbywały się wcale. Co za tym idzie, pojazd nie został przetestowany w realnych warunkach, a późniejsze prace spowodowały, że regularnie zmieniał swoją charakterystykę. Jeszcze nie mamy konkretnych danych dotyczących osiągów bolidu, ale konstruktorzy i wszystkie inne osoby zaangażowane w projekt wiążą z nim duże nadzieje.

Sama praca nad bolidem nie wystarczyła zespołowi WUT Racing Team. Cały świat zaczął przenosić się do internetu, przedsiębiorstwa zmieniały modele działalności, więc dlaczego nie zrobić tego samego w świecie studenckiej formuły 1?


FOT. 5 WUT Racing Team Facebook – wirtualne wyścigi WUT e-Racing Cup

W taki sposób zrodził się projekt WUT e-Racing Cup. To nic innego niż studencka liga e-sportowa, wykorzystująca bardzo popularny symulator wyścigów – Assetto Corsa. Zawody odbywały się w kwietniu 2021 roku i cieszyły się sporą popularnością. Na ligę składały się 3 weekendy wyścigowe, podczas których odbywały się kwalifikacje oraz dwa wyścigi. W ostatecznej tabeli sklasyfikowanych zostało 54 kierowców.

Wspieramy rozwoju przyszłych inżynierów i konstruktorów

W Elesa+Ganter Polska chętnie angażujemy się w projekty dla studentów. Wierzymy, że odpowiednio wykształceni inżynierowie, konstruktorzy, osoby z pasją do zagadnień technicznych zrobią w przyszłości wiele dobrego nie tylko dla naszego kraju, czy świata, ale przede wszystkim dla ludzi. Współpracujemy ze szkołami wyższymi, kołami studenckimi, a wszystko w imię rozwoju praktycznej wiedzy studentów naszych uczelni technicznych. Widzisz przestrzeń byśmy mogli współpracować z Twoją uczelnią? Chcesz poznać przykłady zastosowań standardowych elementów maszyn? A może chcesz poznać historie związane z montowaniem naszych elementów w wozach strażackich, kontenerach AdBlue, sprzęcie do skoku o tyczce lub kotleciarce? Napisz do nas maila lub zadzwoń. Na pewno uda nam się wypracować ciekawe dla studentów rozwiązanie.

Kontakt: Elesa+Ganter Polska

Tel. +48 22 737 60 49

e-mail: egp@elesa-ganter.com.pl

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na newsletter:

Lubimy dzielić się… naszą wiedzą techniczną, nowościami produktowymi, nowinkami ze świata techniki i przemysłu, zaproszeniami na targi oraz specjalnymi rabatami.
Podziel się i Ty… swoim adresem mailowym, a raz na 4 tygodnie otrzymasz od nas elektroniczny “Magazyn dla Konstruktorów” przygotowany starannie przez naszych Doradców Technicznych.

Kosmiczne panele słoneczne
Podwodne koleje

Najnowsze artykuły

Menu