Jak dobór właściwego rozwiązania może zredukować zużycie elementów mocujących?

artykułydźwignie

W wielu procesach produkcyjnych kluczowymi elementami linii są przenośniki i transportery, które łączą ze sobą poszczególne gniazda i pozwalają w odpowiedni sposób przekazać półprodukt do dalszego etapu produkcji lub gotowy produkt do końcowej fazy pakowania. Ze względu na rożny zakres transportowanych elementów (opakowania pojedyncze, zbiorcze, kartony, zgrzewki, itp.)  wymagane są częste zmiany burt bocznych lub bloków rozdzielających, które w odpowiedni sposób ustawią transportowany produkt.

Częstym problemem jaki może się pojawić w tego typu aplikacjach jest szybkość, łatwość zmiany położenia tych elementów oraz dokręcenie ich z odpowiednim momentem, tak aby nie zmieniały swojego położenia. Bardzo często jest to powiązane również z małą przestrzenią i brakiem możliwości użycia klucza.

Jeden z naszych klientów zgłosił się do nas z problemem dokręcania elementów mocujących bloki rozdzielające na jednej ze swoich linii transportujących. Użyte wcześniej dźwignie przestawne (rys. 1)  dawały możliwość szybkiego dokręcenia łączników bez użycia klucza i z odpowiednim momentem, ale generowały inny problem. Mianowicie dźwignie nie były dokręcane równomiernie, co powodowało przekoszenie się łączników, niszczenie gwintów i nierównomierne rozłożeniu siły.  Często operatorzy nie byli w stanie dokręcić łącznika, tak aby zablokował blok rozdzielający lub używali zbyt dużej siły i niszczyli dźwignie przestawne.

Rys. 1 Dźwignie przestawne, uszkodzony gwint w mocowaniu łącznika

Problem udało się rozwiązać poprzez zastosowanie dźwigni mimośrodowej zaciskowej ELESA+GANTER GN 927   (rys. 2).

Rys. 2 Dźwignia mimośrodowa zaciskowa GN 927 z trzpieniem gwintowanym.

W odróżnieniu do dźwigni przestawnych np. model ERX, dźwignie mimośrodowe zaciskowe pozwalają na szybkie mocowanie lub luzowanie połączenia bez konieczności wykonywania ruchu obrotowego względem osi śruby.  Konstrukcja dźwigni GN 927 nie pozwala na przekroczenie maksymalnej siły napięcia i co za tym idzie zerwania połączenia. Również sama konstrukcja jest zaprojektowana w taki sposób, że wszystkie części tworzą jeden zestaw bez osobnych elementów.

Dodatkowo wersja A  (rys. 3)  posiada podkładkę oporową z tworzywa oraz nakrętkę regulacyjną.

Rys. 3 Nakrętka regulacyjna

Za pomocą gwintu drobnozwojnego możemy dokładnie wyregulować odległość l4 (rys. 4)  pomiędzy powierzchnią oporową a krzywką dźwigni. Taka regulacja daje możliwość ustalenia odpowiedniej siły zacisku oraz odpowiedniego położenia dźwigni.

Rys. 4 Zakres regulacji  l4  w zależności od wielkości dźwigni, więcej informacji w karcie kat. GN 927

Dzięki zastosowaniu dźwigni ELESA+GANTER typu GN 927 (rys. 5) udało się nie tylko przyspieszyć proces przestawiania elementów transportera, ale również  rozwiązać problem niszczenia gwintów, wynikający z przekoszenia łączników. Jednocześnie udało się również uzyskać maksymalną siłę zacisku potrzebną do zablokowania, powtarzalną  przez różnych operatorów.

Rys. 5 Mocowanie bloków rozdzielaczy transportera z zastosowaniem  GN 927

Link do karty katalogowej:

Redakcja: Elesa+Ganter Polska

Informacje o pełnej ofercie ELESA + GANTER znajdują się na stronie: www.elesa-ganter.pl

Jeśli nie posiadasz katalogu w wersji papierowej – zamów

Kontakt:

Centrala: +48 22 737 70 47

Pomoc techniczna: (+48) 887-050-300

 

 

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na newsletter:

Lubimy dzielić się… naszą wiedzą techniczną, nowościami produktowymi, nowinkami ze świata techniki i przemysłu, zaproszeniami na targi oraz specjalnymi rabatami.
Podziel się i Ty… swoim adresem mailowym, a raz na 4 tygodnie otrzymasz od nas elektroniczny „Magazyn dla Konstruktorów” przygotowany starannie przez naszych Doradców Technicznych.

Najmądrzejszy robot sprzątający?
NOWOŚĆ! Osłony krawędzi GN 2194 z kauczuku silikonowego, zgodne z FDA

Najnowsze artykuły

Menu