Jak dobrać prowadnice do ciężkiej szuflady przemysłowej?

artykułyprowadnice liniowe

Przemysł kolejowy jest jedną z najszybciej rozwijających się branż w Polsce, która jest także ważnym beneficjentem programów unijnych. Modernizacja torów, jak i taboru kolejowego, mająca miejsce na przestrzeni ostatnich lat, nadal nie zaspokaja potrzeb na tym rynku. Przemysł kolejowy stawia specyficzne wyzwania i potrzebuje nietypowych produktów. Jedną z firm działających w tym sektorze jest nasz klient – Fabryka Obrabiarek RAFAMET S.A. z siedzibą w Kuźni Raciborskiej.

Fabryka Obrabiarek RAFAMET S.A. jest producentem obrabiarek specjalnych do obróbki kolejowych zestawów kołowych i należy w tej branży do czołówki przedsiębiorstw, działających na rynku globalnym. Jednym z jej produktów jest tokarka podtorowa UGE 180 N (Rys. 1).

Rys. 1 Tokarka UGE 180 N z Fabryki Obrabiarek RAFAMET S.A.

UGE 180 N jest sterowaną numerycznie dwusuportową tokarką specjalną przeznaczoną do regeneracji profili kół jezdnych i powierzchni ciernych tarcz hamulcowych lekkich pojazdów trakcji szynowej, bez konieczności demontażu zestawów kołowych. Zapewnia to maksymalne skrócenie czasu wyłączenia pojazdu z ruchu, dzięki czemu znacznie wzrasta efektywność jego eksploatacji. Możliwa jest również regeneracja profilu kół i tarcz hamulcowych zestawów kołowych w wózkach wymontowanych z pojazdu, a także zestawów wymontowanych z wózka.  Obrabiarka jest zainstalowana w fundamencie wgłębnym poniżej szyn, co zapewnia pracę w systemie przelotowym (Rys. 2).

Rys. 2 Tokarka UGE 180 N zainstalowana w fundamencie poniżej poziomu torów.

Regeneracja profili kół jezdnych i powierzchni ciernych tarcz hamulcowych, wymaga napędów o dużej mocy, co można osiągnąć, dzięki napędom hydraulicznym. W związku z tym w tokarce został zastosowany agregat o wadze około 700 kg. Agregat hydrauliczny podczas serwisu, musi być wysuwany, co wiąże się z zastosowaniem prowadnic teleskopowych. Do powyższej aplikacji inżynier ELESA+GANTER dobrał prowadnice teleskopowe serii GN 2406, rekomendowane do ciężkich zastosowań (Rys. 3)

Rys. 3 Ciężkie prowadnice GN 2406 zastosowane do wysuwu agregatu hydraulicznego w tokarce
UGE 180 N

Przy doborze odpowiedniego modelu prowadnicy, zadecydowało gównie obciążenie wynoszące 700 kg na parę prowadnic. Drugim wymaganiem była przestrzeń zabudowy. Tutaj wybór padł na prowadnice teleskopowe w układzie „S”, które pozwalają uzyskać zwartą i krótką zabudowę boczną z dużym skokiem elementu wysuwanego. Ponadto profil pośredni o przekroju w kształcie litery S zapewnia całemu układowi odpowiednio wysoką sztywność. Ostatnim parametrem był skok (wysuw) prowadnicy, który został dobrany tak, aby agregat był wysunięty w całości. W standardzie prowadnic GN 2406 są ograniczniki wysuwu, które pewnie blokują szufladę po wysunięciu. Fabryka Obrabiarek RAFAMET S.A. stosuje to rozwiązanie z powodzeniem od 2018 roku i docenia wysoką jakość dobranego produktu.

Prowadnice serii GN 2406 należą do grupy produktów technika liniowa, gdzie oferowana jest szeroka gama prowadnic teleskopowych do małych, średnich i dużych obciążeń. Rodzina prowadnic serii GN 24xx jest rekomendowana do ciężkich zastosowań, gdzie powszechnie stosowane rozwiązania dostępne na rynku są niewystarczające. Dzięki zastosowaniu szyn ulepszanych cieplnie z hartowanymi bieżniami i kulkami, prowadnice są w stanie przenosić obciążenia do 1 tony na parę.

Karty katalogowe produktów:

Prowadnice liniowe GN 2406

Technika liniowa

Autor:

Redakcja: Elesa+Ganter Polska

Informacje o pełnej ofercie ELESA + GANTER znajdują się na stronie: www.elesa-ganter.pl

Jeśli nie posiadasz katalogu w wersji papierowej – zamów

Kontakt:

Centrala: +48 22 737 70 47

Pomoc techniczna: +48 887 420 800

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na newsletter:

Lubimy dzielić się… naszą wiedzą techniczną, nowościami produktowymi, nowinkami ze świata techniki i przemysłu, zaproszeniami na targi oraz specjalnymi rabatami.
Podziel się i Ty… swoim adresem mailowym, a raz na 4 tygodnie otrzymasz od nas elektroniczny “Magazyn dla Konstruktorów” przygotowany starannie przez naszych Doradców Technicznych.

Tags:
Podwodne miasto
Orca walczy z CO2

Najnowsze artykuły

Menu