Dokładnie dzisiaj, 15 marca 2016 r., mija 80 lat od pierwszego kursu Kolei Linowej na Kasprowy Wierch. Jej budowa trwała zaledwie 227 dni. W pracach brało udział blisko 1000 osób z całej Polski, które pracowały po 16 godzin dziennie.
Źródło: YouTube/AleHistoria
Można powiedzieć, że inwestycja, jak na tamte czasy, powstała w rekordowym tempie. Wynikało to z faktu, że w dużej mierze był to projekt prestiżowy i propagandowy, możliwy do zrealizowania dzięki zaangażowaniu ówczesnego wiceministra ds. komunikacji, inżyniera Andrzeja Bobkowskiego. Kolejka była jednym z elementów szerszego planu, który miał przygotować Zakopane do Mistrzostw Świata FIS, które miały odbyć się w lutym 1939. Na potrzeby tej imprezy sportowej zbudowano także kolejkę na Gubałówkę, hotel na Kalatówkach i rozbudowano skocznie narciarskie.
W przygotowanie projektu technicznego kolejki na Kasprowy WIerch zaangażowała się stocznia Gdańska, która także dostarczyła maszyny, oraz firma „Bleichert” z Lipska. Budynki stacji zaprojektowali architekci Anna i Aleksander Kodelscy. Ciekawostką może być fakt, że specjalnie na potrzeby realizacji projektu wybudowano drogę z Kuźnic na Myślenickie Turnie. Tam materiały budowlane przeładowywano z samochodów na zaprzężone w konie huculskie furmanki, które następnie przewoziły ładunek na Halę Gąsienicową. Na szczyt Kasprowego Wierchu materiały były wnoszone na plecach robotników.
Źródło: Wikipedia | http://z-ne.pl | Zdjęcie: By Romuald Gantkowski – historia regni poloniae, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=29926236