Dźwig Hyundai – 10000 to prawdziwy majstersztyk inżynierii. Stworzony przez Koreańczyków jest prawdziwym kolosem w swojej kategorii. Jego konstrukcję umieszczono na barce. W teorii jest w stanie unieść ciężar 10 tysięcy ton, czyli równowartość Wieży Eiffla. Na razie co prawda nie udało się potwierdzić tego w praktyce, jednak uniesienie podczas testów ciężaru o masie 9.1 tysięcy ton i tak stanowi rekord wśród tego typu konstrukcji.
Źródło: YouTube/Science Channel
Rekordowy udźwig osiągnięto podczas przenoszenia elementu platformy wydobywczej King’s Quay. Osiągnięty wynik był dwa razy większy od dotychczasowego uzyskanego przez inne tego typu urządzenie. Dźwig Hyundai – 10000 jest w stanie przenosić nie tylko ciężkie ładunki, ale nawet same statki lub elementy platform wiertniczych. Jego wykorzystanie pozwala na oszczędności rzędu 22 milionów dolarów w skali roku. Podstawą dźwigu jest barka o wymiarach 183 na 70 na 11 metrów. Minimalna głębokość, na której można osadzić konstrukcję to 6 metrów. Główne wysięgniki urządzenia mają aż 180 metrów. Jednocześnie konstrukcja jest bardzo stabilna i na przykład podniesienie ładunku o długości 50 metrów powoduje maksymalne wychylenie barki na poziomie zaledwie 10 cm. Hyundai – 10000 jest zdecydowanie zupełnie nowym rozdaniem w kategorii dźwigów portowych i w przyszłości ma szansę na zastąpienie stosowanych do tej pory urządzeń.
Źródło: www.marineinsight.com | Ilustracja: Zhang Kenny on Unsplash