W ramach misji Apollo 15, 16 i 17 NASA wysłała m.in. pojazdy ułatwiające astronautom poruszanie się po srebrnym globie. Za ich konstrukcję odpowiadał zespół specjalistów Mieczysława Grzegorza Bekkera – polskiego inżyniera, który w trakcie II Wojny Światowej wyemigrował za ocean.
Źródło: YouTube/Magazyn Motór
Prototyp pojazdu księżycowego autorstwa tego polskiego wynalazcy został stworzony na potrzeby konkursu rozpisanego przez NASA w 1961 roku w czasie, gdy agencja kosmiczna przygotowywała się do programu Apollo. Mieczysław Bekker był już wtedy znanym w USA i Kanadzie inżynierem-specjalistą od pojazdów specjalistycznych. Urodził się w 1905 roku w Strzyżowie na Lubelszczyźnie, ale dzieciństwo i młodość spędził w Koninie. Ukończył Politechnikę Warszawską, a po odbyciu służby wojskowej zaczął pracować w Wojskowym Instytucie Badań Inżynierii. Po jego likwidacji został wykładowcą na Politechnice Warszawskiej, gdzie stworzył laboratorium pojazdów specjalnych oraz w Szkole Inżynierii Wojskowej. Przed wybuchem wojny zdążył opracować teorię współpracy koła i gąsienic z luźnym podłożem. W czasie wojny, po wielu perypetiach związanych z udziałem w Kampanii Wrześniowej wyemigrował do Kanady. W 1956 roku przeniósł się do USA. Tu zaczął pracować w randze profesora na Uniwersytecie Michigan. Objął także stanowisko dyrektora Insytutu Badań w General Motors. Konkurs rozpisany przez NASA stanowił kolejny punkt zwrotny i jednocześnie zwieńczenie naukowej kariery. Skonstruowane przez Mieczysława Bekkera napędzane eleketrycznie pojazdy księżycowe LRV były w stanie pokonać do 100 km. Ze względu na gabaryty i przyjętą metodę transportu astronautów na Ziemię pozostały na powierzchni Księżyca.
Źródło: Wikipedia | Ilustracja: By NASA/Dave Scott – http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/alsj/a15/images15.html (direct link), Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=188177