Przeguby krzyżakowe i wały przegubowe w ofercie ELESA+GANTER

artykułyprzeguby

W pracy konstruktora maszyn zdarzają się sytuacje, w których konieczne jest przeniesienie ruchu pomiędzy dwoma elementami, które nie znajdują się w tej samej linii względem siebie. W takich przypadkach stosowane są różnego rodzaju przeguby i wały przegubowe. W ofercie ELESA+GANTER Polska dostępne są przeguby krzyżakowe pojedyncze – umożliwiające przeniesienie ruchu pomiędzy dwoma nachylonymi względem siebie elementami, oraz przeguby krzyżakowe podwójne, dzięki którym można połączyć elementy biegnące także równolegle względem siebie.

Zasadniczą różnicą pomiędzy obydwoma typami przegubów jest także to, że pojedyncze przeguby przenoszą ruch jednostajny w sposób nierównomierny (Na jeden obrót wał odbiorczy jest przyspieszany lub opóźniany dwukrotnie). Przeguby krzyżakowe podwójne pozwalają na uzyskanie na wale odbiorczym biegu jednostajnego. W tym drugim przypadku konieczne jest by kąt odchylenia połączenia przegubowego był taki sam na jego obu końcach. W ofercie ELESA+GANTER Polska znajdują się przeguby krzyżakowe z łożyskowaniem ślizgowym oraz z łożyskowaniem igłowym(DIN 808) . W obu przypadkach dostępne są wersje pojedyncze i podwójne przegubów.

przeguby krzyżakowe

Rys.1: GN 808 – przeguby krzyżakowe

Przy ciągłej pracy przegubów z łożyskowaniem ślizgowym konieczne jest odpowiednia smarowanie. Jeżeli olejenie automatyczne nie jest możliwe, łożyska przy ciągłej pracy powinny być regularnie przesmarowane. Możliwe jest zamocowanie na przegubach, mieszków ochronnych GN 808.1 wypełnionych olejem lub smarem. Należy pamiętać, że dopuszczalna prędkość obrotowa przegubów z łożyskowaniem ślizgowym wynosi 1000 min-1. Dla pracy powyżej tej wartości należy zastosować przeguby DIN 808 z łożyskowaniem igłowym. Przy optymalnym zamontowaniu ( obciążenia, kąt odchylenia) prędkość obrotowa może dochodzić do 4000 min-1. Dodatkowym atutem tych przegubów jest fakt, iż są one dożywotnio nasmarowane i nie wymagają konserwacji. Alternatywą dla przegubów DIN 808 mogą być przeguby krzyżakowe DIN 908. Stosuje się je zazwyczaj tam, gdzie konieczne jest przeniesienie napędu ręcznego (np. w ręcznych napędach żaluzji). Poza standardowymi przegubami opisanymi powyżej istnieje wiele wariantów dostępnych na życzenie. Wśród nich są to:

  • przeguby krzyżakowe z otworami montażowymi zgodne z specyfikacją klienta ( specjalna średnica otworu, indywidualne rozwiązania w zakresie montażu rowki klinowe, otwory poprzeczne itp)
  • przeguby wykonane w całości ze stali nierdzewnej dla aplikacji tego wymagających, takich jak: określone branże przemysłu (spożywcza , farmaceutyczna) , oraz ze względu na miejsce użytkowania ( praca w środowisku korozjogennym ).
  • przeguby o zmiennej długości GN 808.2 oraz GN 808.3 pozwalające na płynną regulację jego rozsuwu w zakresie podanych wartości granicznych.

przeguby

Rys.2: GN 808.2

przeguby krzyżakowe

Rys.3: GN 808.3

Informacje techniczne na temat opisanych przegubów znajdują się w załączonych poniżej stronach katalogowych:

Autor: Krzysztof Stutko Redakcja:

Elesa+Ganter Polska Informacje o zaprezentowanych produktach znajdują się w:

– katalog 022 POL (kat. główny);

– nowości 2004 (dodatek);

– nowości 2007 (dodatek).

Pełna oferta ELESA+GANTER Polska na stronie: www.elesa-ganter.pl

Jeśli nie posiadasz katalogu, ZAMÓW go.

Kontakt:

Centrala: +48 22 737 70 47

Pomoc techniczna: +48 691 772 572 (Krzysztof Stutko)

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na newsletter:

Lubimy dzielić się… naszą wiedzą techniczną, nowościami produktowymi, nowinkami ze świata techniki i przemysłu, zaproszeniami na targi oraz specjalnymi rabatami.
Podziel się i Ty… swoim adresem mailowym, a raz na 4 tygodnie otrzymasz od nas elektroniczny „Magazyn dla Konstruktorów” przygotowany starannie przez naszych Doradców Technicznych.

Tags:
„Clean” – produkty ułatwiające zachowanie higieny
CARAVAN SALON Düsseldorf – Międzynarodowy salon pojazdów kempingowych

Najnowsze artykuły

Menu